همس الحياة عبر آثير الالوان

الخميس، 21 أكتوبر 2010

تطور وبلورة مفهوم التنمية المستدامة < < > >

التخفيف من تغير المناخ


Contents 12 12.1 Introduction 12.1.2 Evolution محتويات 12 12.1 مقدمة تطور 12.1.2

12.1.2 Evolution and articulation of the concept of sustainable development 12.1.2 تطور وبلورة مفهوم التنمية المستدامة < < > > Since the 1992 Earth Summit in Rio de Janeiro, there is general agreement that sustainable development requires the adoption of a comprehensive and integrated approach to economic, social and environmental processes (Munasinghe, 1992; Banuri et al. , 1994; Najam et al. , 2003). منذ قمة الأرض عام 1992 في ريو دي جانيرو ، وهناك اتفاق عام على أن التنمية المستدامة تتطلب اعتماد نهج شامل ومتكامل لوالاجتماعية والبيئية العمليات الاقتصادية (موناسينغي ، 1992 ؛ وآخرون. بانوري ، 1994 ؛ وآخرون. نجم ، 2003). The environment-poverty nexus is now well recognized and the linkage between sustainable development and achievement of the Millennium Development Goals (MDGs) has been clearly articulated (Jahan and Umana, 2003). الآن بالعلاقة بين البيئة والفقر المعترف بها جيدا ، وكان الربط بين التنمية المستدامة وتحقيق الأهداف الإنمائية للألفية) واضحة (وجهان أومانيا ، 2003). While the challenge of sustainable development is a common one, countries have to adopt different strategies to advance sustainable development goals – especially in the context of achieving the MDGs (Dalal-Clayton, 2003). في حين أن التحدي المتمثل في تحقيق التنمية المستدامة هو واحد مشترك ، يتعين على البلدان اعتماد استراتيجيات مختلفة لتحقيق أهداف التنمية المستدامة -- وخاصة في سياق تحقيق الأهداف الإنمائية للألفية (دلال كلايتون ، 2003). The paths they adopt will have important implications for the mitigation of climate change (for a more extensive discussion of MDGs, see Section 2.1.6 ). المسارات التي تعتمدها وسوف تكون لها انعكاسات هامة للتخفيف من تغير المناخ (لمناقشة واسعة أكثر من الأهداف الإنمائية للألفية ، انظر القسم 2.1.6 ). As noted in Section 4.5.4.4 and Section 6.6 , consideration of clean energy services, even though not explicitly mentioned in the MDGs, will be a vital factor in achieving both sustainable development and climate mitigation goals. كما لوحظ في القسم 4.5.4.4 و قسم 6،6 النظر نظيفة ، وخدمات الطاقة حتى وإن لم يكن صراحة في ذكر الأهداف الإنمائية للألفية ، وسيكون عاملا حيويا في تحقيق كل أهداف التنمية المستدامة وتخفيف آثار تغير المناخ.



However, discourses of sustainable development have historically focused primarily on the environmental and economic dimensions (Barnett, 2001), while overlooking the need for social, political and/or cultural change (Barnett, 2001; Lehtonen, 2004; Robinson, 2004). ومع ذلك ، فقد ركزت تاريخيا نقاشاتهم للتنمية المستدامة في المقام الأول على الأبعاد البيئية والاقتصادية (بارنيت ، 2001) ، في حين تطل على الحاجة إلى التغيير الاجتماعي والسياسي و / أو الثقافية (بارنيت ، 2001 ؛ Lehtonen ، 2004 ؛ روبنسون ، 2004). As Lehtonen (2004) explains, however, most models of sustainable development conceive of social, environmental (and economic) issues as 'independent elements that can be treated, at least analytically, as separate from each-other' (p. 201). كما Lehtonen (2004) يفسر ، ولكن معظم نماذج التنمية المستدامة تصور من القضايا الاجتماعية والبيئية (والاقتصادية) 'العناصر المستقلة التي يمكن معالجتها ، على الأقل من الناحية التحليلية ، ومنفصلة عن بعضها البعض ،' (ص 201). The importance of social, political and cultural factors, for example, poverty, social equity, governance, is only now getting more recognition. أهمية العوامل الاجتماعية والسياسية والثقافية ، على سبيل المثال ، والفقر ، والمساواة الاجتماعية ، والحكم ، ليست سوى الحصول على مزيد من الاعتراف الآن. In particular, there is a growing recognition of the importance of the institutional and governance dimensions (Banuri and Najam, 2002). على وجه الخصوص ، وهناك اعتراف متزايد من أهمية الأبعاد المؤسسية والحكم (بانوري ونجم ، 2002). From a climate change perspective, this integration is essential in order to define sustainable development paths. من منظور تغير المناخ ، وهذا التكامل ضروري من أجل تحديد مسارات التنمية المستدامة. Moreover, as discussed in this chapter, understanding the institutional context in which policies are made and implemented is critical. وعلاوة على ذلك ، كما نوقشت في هذا الفصل ، وفهم السياق المؤسسي الذي يتم إجراء السياسات وتنفيذها أمر بالغ الأهمية.



As noted in Chapter 2 , the term 'sustainable development,' has given rise to considerable debate and concerns (Robinson, 2004). كما لوحظ في الفصل 2 ، أعطت 'التنمية المستدامة ،' مصطلح يثير جدلا كبيرا والاهتمامات (روبنسون ، 2004). First, the variety of definitions of sustainable development (Meadowcroft, 1997; Pezzoli, 1997; Mebratu, 1998) has raised concerns about definitional ambiguity or vagueness. وقد أثار مخاوف بشأن غموض التعريف أو غموض أولا ، مجموعة متنوعة من التعريفات للتنمية المستدامة (Mebratu ، 1998 ميدوكروفت ، 1997 ؛ ؛ Pezzoli ، 1997). In response, it has been argued that this vagueness may constitute a form of constructive ambiguity that allows different interests to engage in the debate, and the concept to be further refined through implementation (Banuri and Najam, 2002; Robinson, 2004). ردا على ذلك ، وقد قيل أن هذا الغموض قد تشكل نوعا من الغموض البناء الذي يسمح المصالح المختلفة للمشاركة في المناقشة ، ومفهوم إلى مزيد من التحسين من خلال تنفيذ (بانوري ونجم ، 2002 ؛ روبنسون ، 2004). The concept of sustainable development is not unique in this respect, since its conceptual vagueness bears similarities to other norm-based meta-objectives such as 'democracy,' 'freedom,' and 'justice' (Lafferty, 1996; Meadowcroft, 2000). مفهوم التنمية المستدامة ليست فريدة في هذا الصدد ، منذ الغموض المفهومي يحمل أوجه التشابه مع غيرها من المعايير المستندة إلى أهداف التلوي مثل 'الديمقراطية' ، 'الحرية' ، و 'العدالة' (افرتي ، 1996 ؛ ميدوكروفت ، 2000).



Second, the term 'sustainable development' can be used to support cosmetic environmentalism, sometimes called greenwashing, or simply hypocrisy (Athanasiou, 1996; Najam, 1999). الثانية ، يمكن استخدام 'التنمية المستدامة' المدى لدعم حماية البيئة مستحضرات التجميل ، والتي تسمى أحيانا الغسل الأخضر ، أو لمجرد نفاق (Athanasiou ، 1996 ؛ نجم ، 1999). One response to such practices has been the development of greatly improved monitoring, analytical techniques, and standards, in order to verify claims about sustainable practices (Hardi and Zdan, 1997; OECD, 1998; Bell and Morse, 1999; Parris and Kates, 2003). وقد واحد ردا على مثل هذه الممارسات في تطوير رصد تحسنت كثيرا ، والتقنيات التحليلية ، والمعايير ، وذلك للتحقق من ادعاءات حول الممارسات المستدامة (هاردي وZdan ، 1997 ؛ منظمة التعاون والتنمية ، 1998 ؛ وبيل مورس ، 1999 ؛ بريس وكيتس ، 2003 ). See Section 12.1.3 . راجع قسم 12.1.3 .



Finally, the most serious concern about sustainable development is that it is inherently delusory. وأخيرا ، فإن الشاغل الأكثر خطورة حول التنمية المستدامة هو أنه باطل أصلا. Some critics have argued that because biophysical limits constrain the amount of future development that is sustainable, the term 'sustainable development' is itself an oxymoron (Dovers and Handmer, 1993; Mebratu, 1998; Sachs, 1999). وقد جادل بعض النقاد أنه بسبب الحدود البيوفيزيائية تقييد كمية من التنمية في المستقبل على نحو مستدام ، 'التنمية المستدامة' المصطلح هو في حد ذاته تناقض (Dovers وHandmer ، 1993 ؛ Mebratu ، 1998 ؛ ساكس ، 1999). This leads some to argue for a 'strong sustainability' approach in which natural capital must be preserved since it cannot be substituted by any other form of capital (Pearce et al. , 1989; Cabeza Gutes, 1996). وهذا يؤدي الى القول لبعض القوي 'نهج الاستدامة في المحافظة التي يجب أن تكون طبيعية العاصمة منذ فإنه لا يمكن أن تكون بديلا من أي شكل آخر من أشكال رأس المال (بيرس وآخرون ؛ ، 1989 كابيزا Gutes ، 1996). Others point out that the concept of sustainable development is anthropocentric, thereby avoiding reformulation of values that may be required to pursue true sustainability (Suzuki and McConnell, 1997). يشير آخرون إلى أن مفهوم التنمية المستدامة هو محوره الإنسان ، وبالتالي تجنب إعادة صياغة القيم التي قد تكون لازمة لمتابعة الاستدامة الحقيقية (سوزوكي وماكونيل ، 1997). While very different in approach and focus, both these criticisms raise fundamental value questions that go to the heart of present debates about environmental and social issues. في حين تختلف كثيرا من حيث النهج والتركيز ، كل هذه الانتقادات تثير تساؤلات القيمة الأساسية التي تذهب إلى قلب المناقشات الحالية حول القضايا البيئية والاجتماعية.



Despite these criticisms, basic principles are emerging from the international sustainability discourse, which could help to establish commonly held principles of sustainable development. ورغم هذه الانتقادات ، والمبادئ الأساسية آخذة في الظهور من الخطاب الاستدامة الدولية ، التي يمكن أن تساعد في إرساء مبادئ عامة للتنمية المستدامة. These include, for instance, the welfare of future generations, the maintenance of essential biophysical life support systems, ecosystem wellbeing, more universal participation in development processes and decision-making, and the achievement of an acceptable standard of human well-being (WCED, 1987; Meadowcroft, 1997; Swart et al. , 2003; MA, 2005). وتشمل هذه ، على سبيل المثال ، ورفاه الأجيال المقبلة ، وصيانة ضرورية البيوفيزيائية انظمة دعم الحياة والنظام البيئي الرفاه ، والمشاركة أكثر عالمية في عمليات التنمية وصنع القرار ، وتحقيق مستوى مقبول من الإنسان WCED (الرفاه ، 1987 ؛ ميدوكروفت ، 1997 ؛ وآخرون. سوارت ، 2003 ؛ ماجستير ، 2005).



The principles of sustainable development have progressively been internalized in various national and international legal instruments (Boyle and Freestone, 1999; Decleris, 2000). بصورة تدريجية ومبادئ التنمية المستدامة المنضوية في مختلف الصكوك القانونية الوطنية والدولية (بويل والحجر المنحوت ، 1999 ؛ Decleris ، 2000). Law contributes to the process of defining the concept of sustainable development through both international (treaty) law and national law. القانون يسهم في عملية تحديد مفهوم التنمية المستدامة من خلال كل من القانون الدولي (معاهدة) والقوانين الوطنية. At a national level, principles of sustainable development are being implemented in various regions and countries, including New Zealand and the European Union. على الصعيد الوطني ، يجري تنفيذ مبادئ التنمية المستدامة في مختلف المناطق والبلدان ، بما في ذلك نيوزيلندا والاتحاد الأوروبي. For example, New Zealand's Resource Management Act 1991 requires all decisions under the Act to consider and provide for sustainable management of natural and physical resources (Furuseth and Cocklin, 1995). على سبيل المثال ، نيوزيلندا إدارة الموارد لعام 1991 يتطلب من جميع القرارات وفقا لقانون لدراسة وتوفير الإدارة المستدامة للموارد الطبيعية والمادية (وFuruseth Cocklin ، 1995). South Africa's National Environmental Management Act provides for the development of assessment procedures that aim to ensure that environmental consequences of policies, plans and programmes are considered (RSA, 1998). الوطنية لجنوب أفريقيا الإدارة البيئية ينص القانون على وضع إجراءات التقييم التي تهدف إلى كفالة النظر في العواقب البيئية للسياسات والخطط والبرامج (جنوب أفريقيا ، 1998). India's Planning Commission makes sustainability part of the approach to providing 'Clean Water for All', noting that this requires a shift from groundwater to surface water where possible, or groundwater recharge (Government of India, 2006). لجنة التخطيط في الهند يجعل جزءا استدامة النهج إلى توفير 'المياه النظيفة للجميع' ، مشيرا إلى أن هذا يتطلب تحولا من المياه الجوفية إلى المياه السطحية ، حيثما أمكن ، أو تغذية المياه الجوفية (حكومة الهند ، 2006). Similarly, the 2000 EC Water Framework Directive is seeking to operationalize principles of sustainable use in the management of EU waters (Rieu-Clarke, 2004). وبالمثل ، فإن المفوضية الأوروبية 2000 التوجيه الإطاري للمياه وتسعى لتفعيل مبادئ الاستخدام المستدام في إدارة المياه في الاتحاد الأوروبي (Rieu - كلارك ، 2004).



International environmental treaties generally cite sustainable development as a fundamental principle by which they must be interpreted, but rarely provide any further specification of content. المعاهدات البيئية الدولية عموما استشهد التنمية المستدامة كمبدأ الأساسية التي يجب تفسيرها ، ولكن نادرا ما توفر أي مواصفات أخرى من المحتوى. The UN Framework Convention on Climate Change, for example, includes in its principles the right to promote sustainable development, but does not elaborate modalities for doing so. اتفاقية الأمم المتحدة الإطارية بشأن تغير المناخ ، على سبيل المثال ، تتضمن في مبادئها الحق في تعزيز التنمية المستدامة ، ولكن لا وضع طرائق للقيام بذلك. In response to the necessity to build a framework of equitable, strong, and effective laws needed to manage humanity's interaction with the Earth and build a fair and sustainable society (Zaelke et al. , 2005), the International Network for Environmental Compliance and Enforcement (INECE) launched an initiative at the 2002 WSSD aimed at making a law work for environmental compliance and sustainable development. استجابة لضرورة بناء إطار وقوية وفعالة القوانين المنصفة اللازمة لإدارة والتفاعل الإنسانية مع الأرض وبناء والتنمية المستدامة مجتمع عادل (Zaelke وآخرون ، 2005) ، والشبكة الدولية للامتثال البيئي والإنفاذ INECE) أطلقت مبادرة في القمة العالمية عام 2002 تهدف إلى جعل القانون يعمل من أجل الامتثال البيئي والتنمية المستدامة.



Since the 1980s, sustainable development has moved from being an interesting but sometimes contested ideal, to now being the acknowledged goal of much of international policy, including climate change policy. منذ 1980s ، انتقلت التنمية المستدامة من كونها مثالية للاهتمام لكن المتنازع عليها في بعض الأحيان ، إلى الآن والهدف واعترف الكثير من السياسات الدولية ، بما في ذلك السياسة المتعلقة بتغير المناخ. It is no longer a question of whether climate change policy should be understood in the context of sustainable development goals; it is a question of how. لم يعد السؤال عما إذا كان ينبغي أن يكون مفهوما في مجال تغير المناخ في سياق أهداف التنمية المستدامة ، وإنما هي مسألة كيفية.



AR4 Reports
Contents
Top of page
Previous page
Next page AR4 تقارير
المحتويات
أعلى الصفحة
الصفحة السابقة
الصفحة التالية

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق